Zasady zapobiegania urazom

Zasady zapobiegania urazom

„Sport to zdrowie dopóki nie przyjedzie pogotowie” 

To powiedzenie, znane chyba wszystkim, słyszałem tydzień temu w pokoju lekarskim. Czy szeroko rozumiany sport musi kojarzyć się z urazem? Czy wielogodzinne siedzenie, przesiadanie się z krzesła w pracy do samochodu i na kanapę przed telewizorem jest bezpieczniejsze niż aktywność fizyczna?

Może w krótkim odstępie czasu – tak, ale patrząc z perspektywy lat już nie.

Jeśli chcemy mówić o kontuzjach wynikających z uprawiania jakiejkolwiek dyscypliny sportowej na poziomie amatorskim to czy nie łatwiej jest im zapobiegać niż je leczyć?

Poniżej przedstawiam Wam czynniki dzięki, którym możecie zapobiegać urazom.

  • rozgrzewka
  • rozciąganie
  • taping
  • ochraniacze
  • właściwe wyposażenie
  • odpowiednia nawierzchnia treningowa
  • odnowa biologiczna
  • odżywianie
  • psychologia

Krótko o ostatnim punkcie:

Zarówno zbyt duże pobudzenie psychiczne jak i brak motywacji, zwiększa ryzyko kontuzji. Jedno i drugie wiąże się z brakiem koncentracji i wydłużonym czasem reakcji. Podejście do treningu na zasadzie ,,Grubo albo wcale,, czy też sprawdzanie fejsa między seriami, wcześniej czy później skończy się mniejszym lub większym urazem.