Twój rekord nie jest najważniejszy

Tłumaczenie artykułu Lee Boyce "Your PR's isn't that important", Robert Rejmaniak

Jeśli zaczynasz przygodę z siłownią lub trwa ona dopiero od niedawna powinieneś skupić się na zbudowaniu i rozwinięciu solidnych podstaw w treningu siłowym aby:

  • uzyskać jak najwięcej benefitów z innych metod treningowych
  • widzieć rezultaty swojej pracy na siłowni
  • czuć się zdecydowanie lepiej w trakcie dnia

Często część z nas, która jest w dobrej formie, zdaje się nie zauważać, że w pewnym momencie przekraczają granicę pracy nad poprawą siły i zamiast traktować ją jako element poprawiający jakość życia staje się ona jego najważniejszym elementem.

Robert: Pracując na siłowni mam możliwość obserwować treningowy rozwój osób, które przychodzą tam regularnie. Najbardziej skłaniający mnie do przemyśleń są Ci, których widzę od ich początków  prze rok czy dwa lata. Niestety w pewnym momencie część z nich, którzy chwytają za sztangę i zaczynają ćwiczyć na dużych ciężarach, staje się w pewnym momencie dość mocno krótkowzroczni i myślą tylko o kolejnych sposobach aby poprawić swoje rekordy w bojach.

Zapominają, że na sprawność składa się kilkanaście komponentów a SIŁA jest TYLKO jednym z nich. Tak, praca nad nią będzie miała efekt na poprawę tych pozostałych, ale Twoje życie nie może zależeć od tego aby podnieść 200 kg, bo to jest lepsze niż wykonanie kilku powtórzeń na (powiedzmy przykładowo) 120.

Wielu z nas potknęło się, upadło, zadrapało, połamało, zakrwawiło, złamało na drodze do osiągnięcia wyznaczonych sobie cyferek nie uwzględniając wcześniej czy mają one jakikolwiek wpływ na życie codzienne i nasze bezpieczeństwo na siłowni jako osoby, która nie bierze udziału w zawodach.

Układ nerwowy zostaje usmażony, liczba urazów rośnie, a kiedy się zregenerujesz, typowym zachowaniem jest aby wrócić do ciężkiego dźwigania, w określonych powtórzeniach i wariantach, które spowodowały kontuzję w pierwszej kolejności.

Jaki jest sens próbować pobić swojego ‚maxa’ jeśli w efekcie będziesz osłabiony, mniej zdolny do wszystkiego czy bardziej podatny na ból?

Bądź silny, ale pozostań zdrowy.

Siła jest najważniejszą rzeczą na jakiej ludzie na siłowni mogą się skupić. Ale to nie znaczy, że trening do innych celów powinien być traktowany jako mniej ważny kiedy już według ogólnych standardów możesz uważać się za silnego. Bycie silnym wcale nie znaczy, że jesteś w dobrej formie.

Kilka słów na koniec…

Zgadzam się z tym wszystkim co napisał Lee Boyc’e, dlatego postanowiłem przetłumaczyć jego artykuł. Jest to tylko krótkie spostrzeżenie, ale jakże konkretne i celne, w którym uchwycił esencję tematu. Mam nadzieję, że skłoni Was to do przemyśleń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *